Programet 2017

Program 2017

21/2 kl. 09.00-13.00 Gör din egen fågelholk, fladdermusholk eller insektshotell. Torgny Berntsson och Ingemar Karlsson visar hur. Alla åldrar välkomna, vi samlas i Johansfors slöjdsal. Samarrangemang med fågelklubben. Kontaktperson: Torgny: 0705-350864

4/3 klockan 15.00. Kerstin Davegård från Öland föreläser om olika sädesslag. Plats:Torsås bibliotek. Kontakt: Jan-Erik Persson 0486-106 50

5/3 klockan 15.00 Årsmöte på Loket i Emmaboda. Vi möts i lokalen Stinsen och njuter av fågelbilder visade av Dan Jonasson. Därefter fikar vi och håller årsmöte.

1/4 klockan 10-13 Klädbytardagen på Loket i Emmaboda. Bjurbäcksgatan 46.
Du tar med dig max tio fina och fräscha plagg. För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.
Kontakt: Åsa Nilsson 0708-948853.

3/4 klockan 18.30 Ugglekväll. Samling vid Klintakrogen/Runes mack i Långasjö. Kontakt: Torgny 0705-350864

28/4 klockan 18.30 Våtmarksrunda. Samling vid Långasjö kyrkas parkering.
Kontakt: Torgny 0705-350864

14/5 Vårvandring på Torsjöleden. Vi går familjerundan eller den långa rundan, vilket man känner för. Möjlighet till grillning- ta med matsäck! Ta med något att sitta på samt bra skor och njut av den skira grönskan. Vi startar vid Kejsarberget klockan 11.00. Samåkning från Runes mack i Emmaboda klockan 10:15.
Kontakt: Ingemar Karlsson 0761-365404, 0471-20353, Gudrun Lönnberg 0471-13183.

10/6 klockan 13-15 Studiebesök på Ekoplantan i Torsås.
”Jag visar runt i köksträdgården, örtagården, och våra två växthus och berättar om hur vi odlar och lever som självhushållare, om våra djur, mjölkgetterna som vi mjölkar för hand varje dag, hönsen, kaninerna, gässen, vaktlarna, bina, och de produkter vi får från dem.” – Monika Hulthe, Ekoplantan. För mer info gå in på hemsidan, ekoplantan.se

Det kommer finnas plantor, ägg, och grönsaker till försäljning. Ta med picknickfilt och kaffekorg så avslutar vi med fika!

Begränsat antal platser- anmälan krävs! Kontakta Camilla Fridlund 0471-206 55, 0705-391046 jorcam@telia.com.

18/6 De vilda blommornas dag tillsammans med Torsåskretsen. 10:00 Samling Torsås busstorg för färd till Hyltan.  Medtag fika. Guidning Tomas Burén. Kontakt: Gunilla Palmquist Samåkning från Runes mack i Emmaboda kl. 09.15.  Kontaktperson: Gudrun 0471-13183.

30/6 klockan 22.00. Lysning av fjärilar och fladdermöss i Gustafström. Samling vid f.d Johansfors glasbruks parkering i Broakulla. Vid blåst och regn ställs aktiviteten in!
Kontakt: Torgny 0705-350864

I mitten av september hålls Naturskyddsföreningens nationella cykeldag! Utflyktsmål, tid, plats och datum meddelas senare. Kontaktperson Camilla Fridlund 0471-206 55, 0705-391046, Ingemar Karlsson 0761-365404, 0471-20353

10/9 Svampexkursion tillsammans med Torsåskretsen. Samling Gullabo kyrka kl 10:00 Svampdag och exkursion i svampskogen med Olle Nordlander. (vid mycket torrt väder teoripass med ”medplockad” svamp) Kontakt: Kerstin Olsson och Eiwor Fransson tel 0471-41349, 070-3191349.

Vecka 40 Miljövänliga veckan! Fräsch på riktigt, tema badrumsprodukter.

8/10 Eurobirdwatch i Skäveryd 8-13. Kontakt Jan Bertilsson 0471-22030