Programet 2019

Program 2019

19/2 kl. 09.00-13.00 Gör din egen fågelholk, fladdermusholk eller insektshotell. Torgny Berntsson visar hur. Alla åldrar välkomna, vi samlas i Johansfors slöjdsal. Samarrangemang med fågelklubben. Kontaktperson: Torgny 0705-350864

24/2kl. 15.00 Torsåskretsens årsmöte med bildvisning av fåglar.

5/3kl. 18.00-19.00 Föredrag i Emmaboda församlingshem: ETT HÅLLBART LIVmed Johanna stål.

Johanna Stål är hållbarhetsjournalist, chefredaktör för magasinet Camino, föreläsare och författare till boken Ett hållbart liv. I sin föreläsning berättar hon om tankarna bakom boken, vikten av kreativitet och medskapande och hur man kan bli en plusenergimänniska. Hon berättar om sina favorittips ur boken och om hur man kan göra det lättare att göra rätt. Boken spänner över allt ifrån politisk aktivism till konsumtion och påverkan. Hon ger lite tips på vägen på bra sätt att inspirera och påverka andra, utifrån olika persontyper, till att leva och agera mer hållbart och ger ingångar till hur ni kan arbeta vidare med bokens hjälp.

Välkomna!

20/3kl. 18.30 Årsmöte på Allaktivitetshuset Loket i Emmaboda. Vi möts i lokalen Stinsen och njuter av naturbilder visade av Ingemar Karlsson. Vi bjuder på fralla.

1/4 kl. 18.30 Ugglekväll Samling vid Runes bensinmack i Långasjö. Kontakt Torgny: 0705–35086

26/4 kl. 18:30 Våtmarksrunda (fåglar) Samling vid Långasjö kyrka. Kontakt Torgny Berntsson 070-535 08 64

19/5 kl. 14:00 Vårutflykt till Bökön. Grillning av pinnbröd, tipsrunda och andra aktiviteter för barn. Ta gärna med annat att grilla om ni vill ha det. Kontakt: Helene Bolinder 0471-106 54 och Gudrun Lönnberg 073-680 15 27

16/6kl. 10.30 Vilda blommornas dag. Töremåla/Gullabo. Samarrangemang med naturskyddsföreningen i Torsås. Samling vid Gullabo kyrka klockan 10.30. Medtag fika. Kontakt Ingemar Karlsson 076-136 54 04 och Gudrun Lönnberg 073-680 15 27

Juli:

Eventuellt lysning av fjärilar/fladdermöss. Nattlig aktivitet under ledning av Torgny Berntsson 0705–350864. Se hemsidan för mer information.

27/7Liekurs i Kvilla hage. Samarrangemang med naturskyddsföreningen i Torsås. Se hemsidan för mer information angående klockslag. Kontakt: Håkan Karlsson 0471–22020, 0705–522021

September:Svampexkursion. Datum ej klart, se hemsida eller kontakta Eivor Fransson 070-319 13 49

22/9kl 14.00 Vandring på Torsjöleden. Vi går familjerundan och det blir tipsrunda för barnen. Grillen är igång, ta med egen korv och fika. Samåkning från Emmaboda Runes kl. 13:00, från Vissefjärda kyrka kl. 13:30 Kontakt Ingemar Karlsson 076-136 54 04 och Gudrun Lönnberg 073-680 15 27

Vecka 40Miljövänliga veckan!